CDA stelt vragen over pin-only beleid bij gemeentekantoor

CDA stelt vragen over pin-only beleid bij gemeentekantoor Foto: Pixabay

Sybrinne de Vries en Reny Wietsma van het CDA hebben schriftelijke vragen gesteld over het 100% digitaal betalen beleid op het gemeentekantoor in Teylingen.


- Lees verder onder deze advertentie -

Sinds mei 2018 is Teylingen over op een pin-only beleid aan de balie bij de gemeente. Eerder deze week meldde RTLnieuws dat het tegen het Europees recht in gaat als inwoners niet meer contant kunnen betalen voor gemeentelijke documenten.

Wettelijke betaalmiddelen aannemen

De CDA-leden vragen aan het college of zij vinden de gemeente klantvriendelijk en toegankelijk moet zijn – en hoe dit rijmt met het weigeren van een wettelijk betaalmiddel (contant geld). Zeker tegenover het armoedebeleid in Teylingen of als mensen (bewust) zonder pinpas leven en/of rondkomen van een contant weekbudget zoals bijvoorbeeld dak- en thuislozen of inwoners in de schuldsanering.

Uitzondering op de regel

Er worden op het gemeentekantoor uitzonderingen gemaakt op pinbetaling; als er een pinstoring is of bij bijzondere omstandigheden kan er per factuur betaald worden. Het CDA vraag het college om dit te specificeren; wanneer gelden bijzondere omstandigheden en wie bepaalt dit?

Gaat de gemeente pin-only herzien?

Sybrinne en Reny verwijzen naar enkele recente uitspraken van onder andere het Europees recht en sluiten de vragenlijst voor het college af met de vraag of B&W met deze (nieuwe) kennis bereid is het pin-only beleid terug te draaien.

 


Reacties

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken deze cookies alleen voor het verzamelen van analytische gegevens. Deze gegevens zijn volledig anoniem en uw privacy wordt hierin niet aangetast.