Herenstraat Voorhout afsluiten voor verkeer?

Herenstraat Voorhout afsluiten voor verkeer? Foto: Google Streetview

Als het aan de ChristenUnie ligt, wordt de Herenstraat in Voorhout binnenkort afgesloten voor verkeer. En wacht de gemeente dus niet tot de noordelijke randweg er is.


- Lees verder onder deze advertentie -

Het idee van de CU is om op korte termijn het doorgaande verkeer uit de Herenstraat te weren, door het instellen van een autovrije zone. 

Minder autoverkeer in de Herenstraat

Tussen de inrit van het parkeerterrein op de Kerkweg en de garage van de Plus van Dijk, mogen geen auto’s meer komen. Met uitzondering van bussen en hulpdiensten.
Het deel Herenstraat van de Boekhorstlaan tot de parkeerplaats, moet autoluw worden. Net als van de garage tot de Boerhaavestraat. Autoverkeer mag hier alleen stapvoets rijden.

Op deze manier wordt het autoverkeer dat de Herenstraat als doorgangsweg gebruikt, gedwongen om om te rijden.

We hebben het al veel langer over de verkeersveiligheid in de Herenstraat, ook met betrekking tot de situaties bij de spoorwegovergang. Die onveilige situaties worden vooral veroorzaakt door een te hoge verkeersintensiteit. Dat willen we aanpakken.’ – Frans Nederstigt, ChristenUnie

Welke problemen worden aangepakt met een autoluwe Herenstraat? 

Minder druk bij de spoorwegovergang
Volgens de ChristenUnie worden veel onveilige situaties bij de spoorwegovergang veroorzaakt door de drukte op de weg. Als de Herenstraat niet meer wordt gebruikt voor doorgaanverkeer, ben je een deel van het autoverkeer kwijt. 

Rustiger winkelen
Minder auto's in de winkelstraat zorgt ervoor dat mensen er fijner kunnen wandelen. Ook op een terrasje zitten is een stuk aantrekkelijker als er niet steeds auto's langsrijden. De Herenstraat wordt zo aantrekkelijker om een rondje te winkelen, wat positief zou kunnen uitpakken voor de ondernemers. 

Drukte in de omliggende wijken

Maar als auto's niet door de Herenstraat kunnen, rijden ze dan niet gewoon door de wijk erachter? 
De ChristenUnie denkt dat automobilisten liever via de N206, de Leidsevaart of de Akzo rijden, dan de weg zoeken door de woonwijken. 

'Bovendien, vergeet ook niet dat de eventuele extra verkeersdruk ook maar tijdelijk is omdat die randweg er natuurlijk uiteindelijk wel komt.’ - Frans Nederstigt, ChristenUnie

 

Geef uw mening

Wat denk jij; goed idee om de Herenstraat autovrij/-luw te maken?

Gekoppeld aan dit bericht


Reacties