Herinrichting N208; turborotondes, wegverbreding en fietstunnels

Herinrichting N208; turborotondes, wegverbreding en fietstunnels Foto: InTeylingen

Het verkeer staat regelmatig vast op de N208 en de N443; de weg van de snelweg, door Sassenheim, naar Noordwijkerhout. De provincie heeft gezocht naar een oplossing voor betere doorgang en komt met een variant waarbij de Van Pallandtlaan (N208) flink op de schop gaat.

Uit de verkeersstudie van de provincie blijkt dat het nu al druk is en dat het in de toekomst erger wordt. Voor betere doorstroom werken de provincie en gemeente Teylingen aan plannen voor de herinrichting van de rotondes bij de Parklaan en de Hoofdstraat en het stuk N208 daar tussenin.
De april 2019 presentatie van de gemeente kan je hier downloaden.

Oplossingen voor de autorijbaan

Uit onderzoek van de provincie blijkt de beste oplossing te bestaan uit turborotondes: rotondes met dubbele rijbanen.  

  • De rotonde bij de Hoofdstraat wordt een knierotonde; een variant op een turborotonde. De bypass voor verkeer naar Lisse blijft bestaan en de andere driekwart van de rotonde wordt dubbelbaans.
    De toerijstrook vanuit de N443 (Noordwijkerhout) en vanuit Lisse wordt tweebaans, net als de afrijstrook richting de Van Pallandtlaan (A44).  
  • De rontonde bij de Parklaan wordt een volledige turborotonde.
    Met dubbele toerijstroken vanaf de Van Pallandtlaan, de Parklaan en de N208 (A44) en dubbele afrijstroken naar de Van Pallandtlaan en de N208 (A44).  
    De toe en afrit vanuit Willem Warnaarlaan (Vogelenbuurt) blijven hetzelfde.
  • De rijbaan tussen de rotondes in de richting naar Noordwijkerhout wordt tweebaan. Het stukje bomen tussen de N208 en de paralelweg moet hier ruimte voor geven.
    Ook stukken autoweg van en naar de dubbele toe- en afrijstroken moet deels verbreed worden naar twee banen.

Tekening van de voorlopige plannen voor herinrichting N208

De herinrichting van de rotondes en de weg past volgens de gemeente in de huidige ruimte, waarbij enkel een stukje bomen op gemeentegrond aangetast wordt.
De impact op geluidsoverlast en luchtverontreiniging moet nog onderzocht worden.

Oplossingen voor overig verkeer

In de huidige situatie is het oversteken voor voetgangers en fietsers al niet ideaal. Bij aanpassing naar een turborotonde wordt het nog gevaarlijker. Daarom kijkt de gemeente naar een alternatieve oplossing en denkt op dit moment aan fietstunnels.

Voor fietstunnels is veel ruimte nodig; zo’n tunnel is 7 tot 8 meter breed en gaat 3,5 meter de grond in. Om een vriendelijke hellingsgraad aan te brengen is een fietstunnel al snel 80 meter lang.

De gemeente werkt nog aan deze plannen en kijkt binnenkort met werkgroepen naar opties en mogelijkheden. Als voorlopig idee zien ze bijvoorbeeld een fietstunnel onder de rotonde bij de Parklaan en twee bij de Hoofdstraat. 
Het lijkt tot nu toe niet mogelijk om de fietstunnels in te passen in de huidige ruimte, wat betekent dat er ruimte gemaakt moet worden. 

Grove schets van de voorlopige plannen fietstunnels rondom N208

Under construction

Er zijn nog geen besluiten gemaakt over de herinrichting. De aanpassing aan autoweg en de rotonde zijn door onderzoek als beste oplossing uit de bus gekomen en worden vrijwel zeker op deze manier uitgevoerd. De plannen voor fietstunnel(s) staan nog in de kinderschoenen.
De gemeente en de provincie werken nog aan de plannen en verwachten in de herfst het definitieve plan te presenteren. 


Reacties

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken deze cookies alleen voor het verzamelen van analytische gegevens. Deze gegevens zijn volledig anoniem en uw privacy wordt hierin niet aangetast.