Kunstvitamine in Teylingen

Kunst wordt ook wel eens omschreven als ‘vitamine voor de ziel’. In deze tijden van het coronavirus, intelligente lockdown en anderhalve meter fysieke afstand, deelt Kunstweek Warmond graag inspiratie en vitamine op het gebied van kunst.

Omdat we verstoken zijn van kunst en cultuur brengt de Kunstweek Warmond elke week een nieuwe kunstvitamine. Vorige week iets uit de Matthäus Passion en komende week het boek 't Hooge Nest van schrijver Roxane van Iperen.   

Aria ‘Erbarme Dich’ uit de Matthäus Passion van J.S. Bach

Bach maakte van z’n leven eigenlijk een grote muzikale rondreis door Duitsland. Zijn laatste halte is in 1723 de universiteitsstad Leipzig, waar veel gelezen, geschreven en gedrukt wordt. Negentig procent van alle bladmuziek komt uit Leipzig dus het is zeker ook een muzikale stad. Daar in Leipzig schrijft hij op de toppen van zijn kunnen een van zijn allergrootste werken: de Matthäus Passion.

De intensiteit van het lijdensverhaal bij Matthäus is voor Bach de reden om juist voor dit evangelie te kiezen. Diepmenselijke thema’s als angst, verraad en eenzaamheid voeren hier de boventoon. En juist die intensiteit wil Bach in zijn Matthäus overbrengen.

Het stuk, dat is geschreven voor twee koren, twee orgels en een aantal solisten, vertelt niet alleen het lijdensverhaal bij monde van De Evangelist maar geeft zowel de hoofdrolspelers via aria’s als de getuigen in beide koren via koorzangen, ruimte om hun gevoelens bij de gebeurtenissen te uiten.

‘Erbarme Dich’ is ongetwijfeld de meest bekende aria uit dit stuk. Petrus, eersteling onder de discipelen, heeft net Christus voor de derde keer verraden en bij het kraaien van de haan beseft hij opeens wat hij heeft gedaan. Getroffen door peilloos diep verdriet en onnoemelijke spijt springt hij op en schreeuwt het uit en smeekt om compassie: Erbarm Dich, Mein Gott …

Juist dit meesterwerk geeft zo passend de leegte weer van het moment maar brengt ook troost. Daarnaast is het ook een hommage aan de onlangs overleden dirigent Reinbert de Leeuw. Hij dirigeert hier het Holland Baroque Orchestra en de reacties op deze uitvoering waren overweldigend.

Klik hier voor een nieuw oppepsuplement aangeboden door Kunstweek Warmond.


Reacties